Project omschrijving

Station Delft

Op station Delft wordt de reis van deur tot deur optimaal gefaciliteerd. Er is een mooie openbare, ondergrondse fietsenstalling met het nieuwe Fiets&Service-concept. Hier kunnen reizigers een OV-fiets huren of hun eigen fiets laten repareren. Daarnaast kunnen reizigers gemakkelijk op trein, tram, bus, taxi of fiets stappen. Het station is meer dan alleen een plek waar je op je trein stapt. Het is een fijne plek om even te verblijven of op doorreis te zijn. Op station Delft zie je dat terug in gevarieerd winkelaanbod, gratis wifi en bijvoorbeeld prettige zitgelegenheid. Zo ervaren reizigers hun reistijd zoveel mogelijk als eigen tijd. In een onderzoek van Rover in 2016 onder reizigers naar de stationsbeleving in Nederland, kwam het nieuwe station Delft als beste uit de bus.

  • Foto van trein op het perron in spoortunnel
  • Foto van het stadskantoor in de schemering
  • Foto van het stadskantoor en busplatform
  • Foto van wachtende mensen op het perron in de spoortunnel
  • Foto van het busplatform in het donker
  • Foto van de stationstrap

Vervoersknooppunt

Begin 2015 zijn het nieuwe station van Delft (stationshal en ondergronds station), de spoortunnel, het busplein in gebruik genomen. In 2018 werd de tweede tunnelbuis casco opgeleverd, zodat de spoortunnel ruimte heeft voor vier sporen en voorbereid is op toekomstige reizigersstromen. Tussen de stationshal en de perrons bevinden zich twee openbare fietsenstallingen en een derde bevindt zich om de hoek onder gebouw Antoni. Daarmee komt station Delft op ongeveer 10.000 stallingsplekken uit. Op het stationsplein is een busstation, een tramhalte, een taxistandplaats en kiss & ride. Bovendien werd in 2018 de Prinsenhofgarage geopend met 650 parkeerplekken, in beheer van Parkeren Delft. Delft heeft hiermee een nieuw en hoogwaardig ov-plein dat zorgt voor een optimale bereikbaarheid van de stad en verbinding met andere steden in de metropoolregio.

Ontwerp

De nieuwe stationshal is een ontwerp van Mecanoo architecten en heeft een unieke plafond met daarop een oude kaart van Delft. In de stationshal zijn diverse winkels en horecagelegenheden, waardoor het een prettige plek is om te verblijven of elkaar te ontmoeten. Het historische centrum van Delft ligt op loopafstand van het station. De vormgeving van de stationshal loopt naadloos over in die van het daarboven gelegen nieuwe stadskantoor en vormt zo een mooi op elkaar aansluitend geheel. Het ondergrondse station en de daaraan gekoppelde fietsenstalling zijn ontworpen door Benthem Crouwel Architekten. In de ontwerpen staan licht en openheid centraal. Vanuit de perrons gaan (rol)trappen en liften naar de stationshal en de fietsenstalling.

Fietsenstallingen

Samen met het ondergrondse station is ook de nieuwe fietsenstalling van NS opgeleverd. De fietsenstalling ligt onder het nieuwe busstation en is verbonden aan het ondergrondse NS station. De stalling is zowel de vanaf stadszijde als vanuit het Westerkwartier toegankelijk en biedt plaats aan 5.000 fietsen. De Coenderstalling ligt gedeeltelijke ondergronds, aan de achterzijde van het oude stationsgebouw (2.600 plaatsen), en werd in 2017 geopend.

Optimaal gebruik van de ruimte

Het totale gebouw (stadskantoor en stationshal en ondergronds station) combineert meerdere functies; reizen, verblijven, werken en ontmoeten. Er is optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare (ondergrondse) ruimte. Deze aanpak werd eind 2015 beloond met de Max Schreuderprijs, een prestigieuze vakprijs van het Centrum voor Ondergronds Bouwen (COB). De fietsenstalling in het station is voorzien van een systeem dat aangeeft welke plekken nog vrij zijn.

Project details

Fase: Gerealiseerd
Betrokken partijen: Gemeente Delft, ProRail, aannemer Combinatie Crommelijn, Strukton, Benthem Crouwel architekten, Mecanoo Architecten
Planning:
Het station en de twee tunnelbuizen zijn gereed. Het gehele project inclusief de parkeergarage en de inrichting van de openbare ruimte was in 2018 gereed.